Het verhaal van een prinses en een pistool van Cees van den Berg
Pim weet niet beter dat ze door haar oma Lot is opgevoed, nadat haar moeder tijdens haar geboorte is overleden. Maar als haar oma komt te overlijden en zij in gesprek is met de directrice van het internaat Bergdwaal, waar ze een opleiding zal gaan volgen. Hoort ze niet veel later dat haar oma, niet haar oma was. Directrice Bottenbley weet duidelijk meer, maar vertelt haar niet alles en daar neemt Pim geen genoegen mee. In haar eentje lukt het haar echter niet, om achter de juiste waarheid te komen. Daarom wil ze een privédetective inhuren, maar die hapt niet gelijk toe, daarvoor moet er eerst heel wat fout gaan…
Rebekka had een heel plan bedacht en daar mocht niemand van afwijken, zelfs de dokter niet. Hij wilde dit totaal niet, maar had geen andere keuze. Rebekka had haar eigen dochter verwisseld met de dochter van haar slappe broer. En op haar achttiende verjaardag zou zij koningin worden en dan konden zij eindelijk hun intrek in het paleis nemen…
Oma Lot was er niet meer, de afgelopen maanden woonde ze tijdelijk bij tante Haylee, wat eigenlijk niet haar echte tante was. Oma had gespaard voor een opleiding op Internaat Bergdwaal, daar zaten oorspronkelijk alleen meisjes van rijke ouders. Pim kreeg te horen dat zij op het internaat nu wettelijk verantwoordelijk waren tot haar achttiende. Maar dat was nog niet alles. Directrice Bottenbley vertelde ook, dat haar oma had gelogen. Zij was als pasgeboren baby achtergelaten bij een vuilcontainer van het ziekenhuis. Directrice Bottenbley zei dat ze haar adoptiepapieren had. Haar oma was dus haar oma helemaal niet. En daar sloegen de stoppen door bij Pim en gaf ze Directrice Bottenbley (bijnaam Bottebijl) een stomp vol op haar neus. Na haar straf werd ze naar de slaapzaal gebracht, daar leerde ze Molly kennen. Haar eerste les heeft ze van juf Thomas en met de kennis die haar oma haar had geleerd, weet ze talloze vragen te beantwoorden en zet ze iedereen inclusief de juf te kakken. Maar na de zoveelste straf die Jessica komt mededelen, draait alles in Pim der hoofd: Oma, voogdij, adoptie, Bergdwaal, Bottenbley. Ze moest die adoptiepapieren zien te bemachtigen. Er gewoon netjes om vragen, werkte niet. En met de hulp van Molly, had ze zelfs het ministerie van Sport en Familiezaken over de adoptiepapieren gebeld. Er komt een zeer belangrijke vrouw naar het internaat, Pim ket haar niet en Molly legt haar uit wie ze is. Ze vertelt ook wat er met haar dochter is gebeurd. Vaag komt Rebekka de Jocker haar bekend voor, maar ze vond die vrouw echt raar. Vannacht als iedereen sliep, zou ze zelf haar adoptiepapieren gaan pakken. Maar in haar dossier zit nu ineens alleen maar haar aanmeldingsformulier. Als ze voor haar taakstraf groene zeep moet halen bij de stallen, vangt ze toevallig een gesprek op, waar ze haar voordeel mee kan doen. In eerste instantie wil diegene niet echt meewerken, maar zodra Pim haar de gevolgen vertelt als ze het niet doet, gaat ze toch snel akkoord. Sterker, ze vertelt zelfs dat ze moet oppassen met wat ze aan het doen is…
“Het verhaal van een prinses en een pistool” is een razend spannend en supergrappig avontuur van Cees van den Berg. Prinses-verhalen worden over het algemeen in sprookjes style verteld, maar Cees heeft daar zo z’n eigen gedachten over. Natuurlijk begint ook hij bij de geboorte, maar de totale verandering zit hem in de verwisseling. We leren de “prinses” kennen als zij in gesprek is met directrice Bottenbley van het internaat Bergdwaal, die haar erg kort door de bocht haar toekomst mededeelt. Waarbij ze net haar enige familielid “haar oma” is verloren. Tussen het verhaal door staan prachtige en bijzondere illustraties van Monique Dozy, die je met de woorden van Cees een geweldig draaiend beeld geven van het verhaal. Pim zelf is heerlijk eigenwijs en heeft echt een geweldige humor. Haar oma heeft haar op een bijzondere informatieve manier opgevoed: van zowel historische geschiedenis tot Shakespeare als tot leerzame levenslessen, die ze nu allemaal goed kan gebruiken. Het verhaal begint pas echt als Pim Valetta de privédetective ontmoet. De rolverdeling van kind en volwassene lijken daarbij soms echt omgekeerd. En de gedachten van Pim, die ze niet allemaal hardop uitspreekt, zijn echt hilarisch. Cees geeft je bij dit moderne soort van sprookje, een perfect beeld van de hedendaagse problemen met een vleugje oudheid (Shakespeare), die grappig maar ook erg leerzaam zijn. De wereld is hard, maar je hebt altijd zelf de keuze om het mooi en vrolijk te maken, zou Pim gezegd hebben (of oma). Cees heeft echt een geweldig en humoristisch prinsessenverhaal geschreven, die zich in onze tijd afspeelt en waarin een boel mooie levenslessen staan. En met de kleine hoofdstukken, is dit boek super geschikt om uit voor te lezen, door bijvoorbeeld oudere of eventueel in de klas, maar het is natuurlijk ook heerlijk om lekker zélf te lezen. (Geschikt voor zowel jong (vanaf 10 jaar) als oud)
Uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 9789047716815
Aantal pagina’s: 269
Prijs: € 16,99
Illustraties: Monique Dozy